כיצד לשמור על שרירי הגב התחתון בזמן האימון בחדר הכושר

galyam-studio
תרגול נכון למניעת כאבי גב תחתון

ביצוע פעולות פיזיות המאמצות את הגוף בצורה שאיננה נכונה ומותאמת לאדם המתעמל, עלול לפגוע באופן משמעותי בגוף ובעיקר בחלקים שבו הנושאים את מרב המשקל. ההבנה כי על שרירי הגב התחתון מוטלת “אחריות” רבה, היא מוטיב מרכזי בהתעמלות נכונה שמונעת נזקים פיזיים והיא המפתח לשמירה על השרירים החשובים כל כך הללו, כמו גם על אחרים, מבלי לוותר על העצימות הרצויה של הספורט ותוך הנאה מלאה מחדר הכושר.

אילו סכנות מצויות בחדר הכושר?

מרבית הסיכויים שאנשים שרגילים להתאמן בחדר הכושר באופן יומיומי, מכירים כבר את גופם ואת האופן שבו הוא “מתנהג” בזמן מאמץ. בהרבה מאוד מקרים קורה כי כאבי גב תחתון שספורטאי חש בראשיתה של תקופת האימון, כלומר בשבועות הראשונים שבהם הוא הולך להתאמן בחדר הכושר, נתפשים לעיתים כטבעיים כמו גם תעוקה בחלקים אחרים של הגוף ופציעות קלות שונות.

חשוב להבין כי מלבד תחושה קלה של מאמץ, ספורט בכל צורה אינו אמור להסב כאב למתעמל והמיתוס כי כאבים הנובעים ממאמץ הם “בסדר”, עלול להוביל בסופו של דבר לגרימת נזק משמעותי ואולי אפילו בלתי הפיך לגוף. ישנה סיבה טובה לכך שכל מתעמל מתחיל אשר נכנס לראשונה בחייו לחדר כושר, או לאחר תקופה ארוכה שבה לא ביצע אימונים במכשירים – מתלווה אל מדריך מוסמך אשר מראה לו כיצד יש לבצע את התנועות. הזזה נבונה של השרירים, הפעלת הגוף בהתאם ליכולת של המתעמל ומתוך הבנה כי עצימות נמוכה היא הדבר הנכון לעשות לפחות בהתחלה, יכולה בהחלט למנוע כאבים הן בטווח המידי והן לטווח הארוך ובנוסף לכך לתרום לפיתוח הגוף וחיטובו באופן הרצוי וללא תופעות לוואי.

 

כיצד ניתן לשמור על שרירי הגב התחתון בזמן האימון?

כאשר אדם מבצע כפיפות בטן, הרמת משקולות או אפילו ריצה על ההליכון, הוא מפעיל את כל שרירי הגוף בצורה זו או אחרת. כמובן שנשיאת משקלים , דחיקה או הרמה של מכשירים כבדים מתוך מטרה לפתח את שרירי הגב, אכן מאמצים באופן ספציפי את שרירי הגב התחתון והעליון ומכאן שיש לבצעם בצורה זהירה ביותר. יש ללמוד כיצד להפעיל את המכשיר, לוודא כי ההתנגדות של המשקל מותאמת למתאמן וכי הוא נושם באופן הנכון – הכנסת חמצן לגוף היא קריטית לשמירה על השרירים.

בכל מקרה של כאבים של שרירי הגב התחתון כמו גם כאבים אחרים בכל איבר שהוא, יש לפנות אל המדריך שנמצא בחדר הכושר ולוודא כי הפעולה הייעודית למכשיר אכן מתבצעת כראוי. כאשר מדובר באופן וודאי בהפעלה נכונה של השרירים, ייתכן שישנה בעיה אחרת מבחינה פיזית. במקרה כזה ניתן לפנות אל מומחים לטיפול בכאבים פיזיים, בין אם רופאים ובין אם למטפלים ברפואה משלימה, זאת על מנת להרחיק את הכאב ולהביא שוב את הגוף למצב תקין מתוך כוונה לשוב ולהתעמל.